^
A
A
A

Kända "manliga" piller försämrar synen

 
, Medicinsk redaktör
Senast recenserade: 16.04.2020
 
Fact-checked
х

Allt iLive-innehåll är mediekontrollerat eller faktiskt kontrollerat för att säkerställa så mycket faktuell noggrannhet som möjligt.

Vi har strikta sourcing riktlinjer och endast länk till välrenommerade media webbplatser, akademiska forskningsinstitut och, när det är möjligt, medicinsk peer granskad studier. Observera att siffrorna inom parentes ([1], [2] etc.) är klickbara länkar till dessa studier.

Om du anser att något av vårt innehåll är felaktigt, omodernt eller på annat sätt tveksamt, välj det och tryck på Ctrl + Enter.

11 February 2020, 17:36

Sildenafil, bättre känd som Viagra, används för att förbättra erektil funktion hos det starkare könet. Denna medicinering är ganska populär, vilket kan förklaras av dess effektivitet och extremt sällsynta biverkningar. Men forskare har ifrågasatt den sista fördelen. I synnerhet sa en ögonläkare från Turkiet, Junate Kararslan, att Viagra orsakar problem med synorganen hos vissa patienter. [1]

Dr. Kararslan hävdar att kränkningar som orsakats av drogen gör det svårt att köra bil och utföra några professionella uppgifter. Forskare tror att det är nödvändigt att prata om sådana obehagliga troliga effekter så att patienterna är medvetna om de möjliga riskerna och vidtar åtgärder i tid.

Läkarna säger att synproblem efter att ha tagit läkemedlet kan vara störande i 3 dagar.

Få människor vet att i början skapades sildenafil som ett botemedel mot högt blodtryck. Men då märkte experter att detta läkemedel har uttalat vasodilaterande egenskaper och förmågan att hålla en manlig erektion under lång tid . I genomsnitt varar effekten av Viagra cirka fem timmar. Vid användning av den rekommenderade mängden medicinering uppstår biverkningar i form av huvudvärk endast i isolerade fall.

Vad säger forskare nu om biverkningarna av läkemedlet?

En läkare från Turkiet sa att 17 patienter redan under sin praxis hade kontaktat honom och uttryckt klagomål om synskador: suddiga "bilder", ljuskänslighet och en förändring i färguppfattning . Vissa indikerade till exempel en ökad ljusstyrka på färgen, en ökning av de röda och gröna tonerna i bilden.

När en anamnesis samlades in, konstaterade läkaren att alla dessa män tog Viagra för flera dagar sedan, i en dos av cirka 100 mg. Synstörningar upptäcktes omedelbart efter läkemedlets början och fortsatte att störa i tre dagar. Några av patienterna tyckte det var omöjligt att köra i detta tillstånd. [2]

Forskare analyserade situationen och kom till slutsatsen att dessa kränkningar kan vara ett resultat av långvarig klyvning och utsöndring av sildenafil från kroppen. Eftersom män inte tog den minsta rekommenderade dosen försenades dess eliminering något. Som experter påpekade kan dessutom ett sidesymtom ofta störa dem som tog läkemedlet för första gången. [3]

Läkare rekommenderar: du bör inte omedelbart dricka den maximala rekommenderade mängden läkemedel: det är lämpligt att börja behandlingen gradvis och välja den optimala dosen för dig själv. Och ännu bättre - konsultera först med din läkare, som kommer att förskriva den mest lämpliga medicinering.

Detta problem beskrivs i detalj i den vetenskapliga publikationen Frontiers in Neurology .

You are reporting a typo in the following text:
Simply click the "Send typo report" button to complete the report. You can also include a comment.